SEO pe capitolele

Evaluare utilizator: 5 / 5

Steluță activăSteluță activăSteluță activăSteluță activăSteluță activă
 

Cum incepi sa faci SEO!

SEO Capitolul 1 : Cum începi să faci SEO?

Nu ne retragem cuvintele – este valabilă concluzia din materialul precedent – „fă SEO pentru oameni.” În continuare este cel mai important lucru. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont puțin și de partea tehnică, adică ceea ce noi numim SEO pentru roboți. Vestea bună e că aici lucrurile sunt relativ simple, matematice, ușor de aplicat dacă știi câteva principii.

Practic, Google îți oferă toate informațiile de care ai nevoie pentru a face SEO – ne referim la date despre performanțele site-ului, codului și serverului din punct de vedere tehnic.

SEO presupune și optimizare cod/server

Să nu vă speriați când vedeți cuvinte ca server sau cod. Să nu credeți că aici trebuie să vă opriți cu învățatul doar pentru că nu sunteți programatori. Stați liniștiti, nici nu trebuie să fiți. Pentru că, în cele ce urmează, nu avem în plan să vă învățăm să scrieți cod, ci doar să aflăm împreună ce informații trebuie să solicitați pentru a obține cele mai bune rezultate SEO. Iar aici vă răspund fie anumite setări din server, fie codul din site-ul vostru.

Pentru început, trebuie să folosiți unealta potrivită care vă arată situația site-ului/serverului vostru, performanța sa și ce puteți îmbunătăți. O unealtă foarte utilă și la îndemâna oricui este Google Speed Test.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ .

În plus, are și avantajul de a fi foarte ușor de folosit. Doar accesați link-ul de mai sus, completați câmpul gol cu adresa site-ului dumneavoastră și apăsați butonul „Analyze”. Voila – tocmai ați primit niște informații cheie despre site-ul dumneavoastră, dar și sugestii de îmbunătățire dacă vreți să începeți să faceți SEO.

Punctaj SEO pentru mobil

Punctaj SEO pentru desktop

Punctajul obținut se referă la performanțele site-ului, mai precis la timpul de încărcare. Orice deținător de site, indiferent de tipul său, trebuie să-și dorească să obțină un timp cât mai bun pentru clienții și utilizatorii săi. Iar îmbunătățirea vitezei de încărcare presupune înțelegerea modului în care funcționează un site din punct de vedere al codului.

Codul înfluențează mai apoi decizia oamenilor de a rămâne sau a pleca de pe site – cu alte cuvinte, nu contează cât de bine ai structurat informațiile sau design-ul dacă durează foarte mult timp ca acestea să poată fi accesate. E firesc – nimeni nu va sta 13 secunde să aștepte să se încarce un site când ar putea, în acest timp, să-și ia informația din altă parte. Asta înseamnă deja că ai pierdut un potențial client. Astfel, lecția importantă de reținut aici este – „fă SEO pentru robot și ajungi să afectezi pozitiv și oamenii.”

Dacă arunci o privire pe informațiile oferite de Google Speed Test, trebuie să reții că:

  • Ce este cu roșu înseamnă că există probleme care trebuie rezolvate cu prioritate
  • Ce este cu galben înseamnă că trebuie să ai în vedere și acel aspect, că ar putea fi îmbunătățit dar nu este ceva urgent
  • Ce este cu verde înseamnă ....nu ai nimic de făcut, poți să stai liniștit sau să mergi la o cafea că totul e bine. :D

Cu ajutorul acestor informații, poți începe să faci singur SEO sau să-i ceri persoanei care se ocupă de site-ul/server-ul tău să intervină, luând în calcul ajustările recomandate de Google pe partea de SEO. Găsești recomandările în aceeași pagină de rezultate.

Vom detalia fiecare recomandare în parte într-un alt articol unde vom include detalii tehnice relevante și vom vedea, punctual, cum poți începe să faci SEO în cod.

Ce mai trebuie să reții este și faptul că testul de mai sus este făcut luând în calcul următorii parametrii ai unei rețele mobile : throttling: Latență: 150ms, Throughput: 1.6Mbps down / 750 Kbps up. În realitate, însă, lucrurile sunt puțin mai complicate - valorile diferă de la dispozitiv la dispozitiv. Altfel spus, chiar dacă două persoane se află în aceeași încăpere, dacă una dintre ele are un telefon de ultimă generație iar cealaltă deține un telefon dintr-o generație mai veche sau un model mai slăbuț, atunci clar se vor obține două rezultate total diferite.

Când optimizezi site-ul/serverul pentru SEO, ține cont că majoritatea oamenilor nu au telefoane foarte performante sau de ultimă generație, dar și că majoritatea căutărilor în ziua de azi se fac de pe telefonul mobil, aproximativ 52%.

SEO înseamnă și optimizarea dimensiunii imaginilor și a clipurilor video

Din strategia ta de SEO nu trebuie să lipsească nici această etapă. Pentru o mai bună încărcare a site-ului, este esențial să redimensionezi imaginile și clipurile video. Câteva dintre cele mai bune softuri la care poți apela sunt Adobe Photoshop și Adobe Premiere Pro – din păcate, sunt și printre cele mai scumpe. Pentru a le achiziționa, trebuie să plătești lunar un abonament de licențiere. Pentru că acestea sunt cele cu care lucrăm, pe acestea vi le recomandăm și vouă, dar nu sunt singurele softuri pe care le puteți folosi.

Aplicațiile sunt foarte complexe, motiv pentru care nu vom detalia fiecare lucru pe care îl puteți face cu ajutorul lor, ci doar esențialul – puteți, după editarea elementului media, să îl salvați în mai multe formate - .png, .jpg, .gif, .mp4, .ogv. Cu ajutorul unor plugin-uri instalate, elementul media se poate salva și în alte formate mai puțin comune ca .webP și .webM. Menționăm că acestea din urmă sunt cele recomandate de către Google pentru a face un SEO eficient. Însă, nu toate web browserele suportă aceste formate, fie că ne referim la desktop sau mobil. Cu toate acestea, este important, pe cât posibil, să avem grijă și să implementăm recomandările celor de la Google pe partea de SEO pentru imagini și clipuri video.

Când faci optimizarea, trebuie să ții cont că imaginile de pe desktop vor fi afișate diferit pe dispozitivul mobil. Tocmai de aceea, este recomandat să folosești aceeași imagine, dar redimensionată pentru mobil. Ca exemplu, să zicem că avem o poză în care elementul pe care vrem să-l afișăm în prim plan este dispus în partea laterală. Pe desktop se vede bine, per ansamblu, dar vrem să se vadă la fel și pe mobil. Cu alte cuvinte, dorim să scoatem în evidență copilul care se rezemă de copac. Dacă încercăm să folosim aceeași poză fără să o modificăm în niciun fel și pentru dispozitivele mobile, există șanse ca aceasta să nu fie afișată corect.

Continuând exemplul de mai sus, poza pentru desktop are undeva la 200kb.

În acest caz, este recomandat să folosim o poză redimensionată de noi, nu automat de site.

Poza pentru mobil are 75kb.

Dacă facem noi înșine modificările, pe lângă faptul că ne asigurăm că personajul principal apare în display, avem și avantajul că poza este mult mai mică, ocupă mai puțin din punct de vedere al dimensiunii sale în kb.

De ce contează acest lucru atât de mult? Răspunsul e simplu – atunci când Google ne furnizează statistici despre site-ul nostru, el măsoară timpul necesar ca toate informațiile de pe site să fie afișate pe telefonul mobil, de la poze la text sau clipuri video.

Atât pentru acest capitol. Îți mulțumim că ne-ai urmărit. Dacă ți-a plăcut ce ai învățat alături de noi astăzi și vrei să fii la curent cu următoarele articole despre SEO, te invităm să lași un like pe pagina noastră de Facebook sau să te înscrii la newsletter. Pe data viitoare!